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monstrum : Kenichi Asano at hpgrp GALLERY TOKYO

【Japanese version is below; 日本語は下にあります。】

My grandparents had passed away. I was born as the only child to a small family and never felt sad about family circumstances. However, in the past 6 years, I started to think more deeply about life, death and connection by blood – with the surgeries to remove two separate parts of body affected, one from cervix in October 2010 being diagnosed with its stage 1 cancer, and the other in September 2014 being diagnosed with multilocular cystoma to resect all of my right ovary. I had scarcely felt ‘fear’ about my future when something new and unknown came up – but I was easily terrified by my personal health, and perhaps I am, even now. Thus my darkest period has told me to find meaning in everything that has happened in everyday life around me.

Now at hpgrp GALLERY TOKYO in Minami-Aoyama, sculptor Kenichi Asano presents his latest show, entitled “monstrum”.  The show is a visual labyrinth, expressed through the universal truth of the people’s life, death, war and sexual orientation to convey the core message of Japanese traditional cultures to preserve and that we could be more aware in the modern life — and it completely fitted my mood.

I genuinely believe Asano is more than just a sculptor. His work brings an immersive visual experience that invites the viewer into his sophisticated world combined two of his opposite interests, Japanese historical/traditional arts and how we survived the digital age; it is so much to discuss materials, energy, systems and stories.

For example, there you can see his Noh-mask with eyeholes that keep closing, and a petal are meaningfully painted on face by the artist; the scene is a metaphor for death. And his installation combined Japanese hina-dolls and LED lighting systems. You see how the dolls take significant actions onto the stage (lighting panel), such as how the dolls are placed, especially why husband and wife are centered, to focus on family history, and imply a situation that they wear white kimono. Then the meaning of sword, it had been known as accessories in ancient Japan. Referring its meaning and purpose, Asano carefully selects his media to bring attention on what he desires the viewer to look and know. “Sex is sanctity which should be treated just as the things dedicated to shrines and temples” – and he has eventually created some swords looking penis composed of materials for traditional Japanese sword-making beautifully assembled in the functionality and practicality of product design, even in the modern age.

His utter dedication to Japanese art and interests in a shift to bring perspectives into our modern life are intimately intertwined, and his strikingly impressive artworks lead us to the next level – to develop a self-awareness to improve your personal life.

 

-Kenichi Asano “avatar 24”, 2015, photo courtesy of the artist and hpgrp GALLERY TOKYO /「avatar 24」、2015年 檜、漆、水干絵具、岩絵の具

祖父と祖母は他界した。また、わたしは一人っ子で、家族は少ないが、それらを悲しんだことはなかった。しかしこの近年、体の一部を切除する手術を2回体験したことで、生死について、また、血の繋がりについて、より深く考えるようになったように思う。

また、死は必ず迎える人生の章、でもその筋立てを自分で操作できないのは、正直、未知すぎて怖い。わたしが死んだらこの存在は温度と色を保てるのかとか、もしそれが出来るなら、その方法は?などと、自分の時間を過ごすのが何よりも好きなわたしが、いきなり「孤独」の意味を問うようになっていた。

南青山のhpgrp GALLERY TOKYOでの現行の展示、彫刻家淺野健一氏個展「monstrum」は、まさにそれを何度も想起させた。生と死、歴史的背景。セックス。— それらの密接な関わりや人が「生」を育むことへの意識は今日どのように変化しているのだろうか、と作品とともにダイレクトに提起される問題は、特に少子化が進む首都圏の現状とコントラストをなして鑑賞者へ「振り返り、新たに学ぶ」意欲を駆り立たせる。

多角的に構成され、そのそれぞれは淺野氏の日本の伝統芸術へのただならぬ関心と知識が、精巧な技術と結びつく展示空間。

-例えば、眼を閉じている能面。それらが「死」を意味することと、1点1点に施された花弁の模様と暗喩する内容。

-そして、加藤人形店協力のもと配置されるひな人形のインスタレーション。向かい合う2人の男女を中心に取り巻く他の人々と、「白い着物を身に着ける」ことの意義。

-また、刀は「アクセサリー」であったこと。それらを言及しつつ、男性性器になぞらえた刀型のアクセサリーと、性の領域を神聖なものという作家の主張を、寺や神社の「奉納物」の形式に見立てインスタレーションとして仕上げた、振動丸。

-それから、戦国時代に使用されていたの甲冑をそのまま使用し、闘いの爪痕が残るその甲冑に新たに紐を通し、LEDライトで装飾する、「歴史への気づき」を促す演出。

全て淺野氏がディレクションと制作を手がけた緻密な美しさにあふれる内容を、是非ご覧いただきたい。きっと自分の存在意識について、何らかの気づきがもたらされるあろう素晴らしい世界だ。-MAIKO

dolls structure 1-Kenichi Asano, installation view at exhibition “monstrum”

DSC_0402-Kenichi Asano, installation view at exhibition “monstrum”

:: Kenichi Asano’s exhibition “monstrum” is on view at hpgrp GALLERY TOKYO, located at 5-7-17 Minami-Aoyama, on the basement floor, Minato-ku in Tokyo until Sunday the 14th of February, 2016.

:: 淺野健一氏個展「monstrum」は、hpgrp GALLERY TOKYO にて2月14日(日)までの会期で開催中。ギャラリー情報はこちらを、アーティスト情報はこちらをご覧ください。

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#oshichiya #celebration #7daysafterbirth #namewriting #kanji #japanesecalligraphy just picked two of our favorite kanjis for son's name & wrote on paper to celebrate the safe arrival of baby boy today🖌️ ・ お七夜にあたり、 息子の名前を書きました🖌️ #画数多いね #マミーにも難しいわこりゃ👻 ・ 娘の名前に使っている漢字のひとつ、 「空」、と息子の名前がうまく繋がらないかなと頭をひねっていたわたし 夜が更けていく時間の、深い青の空を 「藍色の空」 と呼ぶのを知って、 息子の名前に是非この字を使いたいと思いました ・ そういえば あいらが産まれた時間は午前5:58分😳 そのときの空は、藍色だったのかな? ・ ・ ・ #お七夜 #命名書 #育児記録 #ママライフ #和の文化を次世代へ #書道 #男の子 #息子 #赤ちゃんのいる生活 #4月生まれ #2018年4月

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