MAIKO COLORS

— ART, FASHION & MORE !

Furerume / Sight Touching : Talion Gallery

【Japanese version is below; 日本語は下にあります。】

I just noticed something about when I go to galleries for interview; it rains often. There seems to be much to be gained by my gallery visits on rainy days and I feel comfortable with the point where the two elements -visual scene and soundscape- cross, so I am not complaining. In fact, it was also a rainy day when I made a visit to Talion Gallery and I happily got thoughtful listening to the soothing sound of rain pattering outside.
Since its inception in 2011 (formerly located in Yanaka then moved to the current location in Mejiro), Talion Gallery has held exhibitions in the space showcasing contemporary artists’ pieces in many genres to harness the power of the virtual world to share inspiration in the real world. Also, the gallery offers artists the opportunity to curate an exhibit -annually or bi-annually, depending- as well as a way to get their pieces into the world. It is great to see how people in creative community show a mutual respect for each other.
The current exhibition in the gallery space is a place to showcase four artists’ works combined painting, photography and sounds and video installation in varying proportions, entitled “Furerume (Japanese) / Sight Touching”. And this title comes from the ideas of visible experience that we individually had in the past as it lives in our memory and will be provided from now on, and how ephemeral but meaningful that is to affect to the art world exploring connections between it and the fundamental part of everyday life, and viewers enjoy the concept described by artists that sinks into all of their senses in a relaxed way while in gallery.

ふと、わたしが取材をするのは雨の日が多いことを思い出した。雨がやみそうにない瞬間と、表現の世界について問う瞬間。それが交差するのはわたしにとって、とても良いことのように思える。
目白にあるタリオンギャラリーは2011年に谷中をその開始点としたあと、2014年に現在の拠点目白へスペースを移転させ今日に至る。これまでに現代美術において作家と鑑賞者の間で相互作用する方法を多角的に考察し、様々なジャンルから表現の可能性について問い、展覧会を行なってきたギャラリー。展覧会の企画・運営の方法として、ギャラリーがその監修を行なうほか、美術家を展示のキュレーターに指名し、企画・運営がなされる展覧会が1年に1度または2度開催されるという内容は特筆すべき内容だ。
ギャラリーが現在行なっている展示、「ふれるめ / Sight Touching」は異なるジャンルで表現方法を追求する4人のアーティストの作品の集大成。展示は、視覚を通して自分に内在する感覚や新たに引き出される感覚の意義を問い、鑑賞者はその感覚の変化の様子を楽しむことができる。たとえば、既に知っているように思える情景や体験の記憶がぼんやりと脳裏に漂う間、自分が所有しているその情報の100%が思い出されないことを実感し、その忘却された内容に対して無意識化で少しのジレンマを感じたり、バックアップを取ろうとするようなプロセスがあるということを認識する。もちろん、そのプロセスをどのように通過するかは個人差がある。しかしこの展示に存在する明確な共通点は、フラッシュバックがもたらす鋭敏さや衝撃とは異なる、穏やかさ、静寂、湯気や蒸気のような細かい粒子を彷彿とさせる柔らかさである。それらはゆっくりと鑑賞者の感覚に染み込んでいく。

kamiyamaTakahiko Kamiyama installation view at exhibition / 神山貴彦「両の皺」, 2015, pigment and pencil on paper, 260×195 mm

Takahiko Kamiyama – Kamiyama is the youngest of all the participating artists. Besides mastering of oil painting accumulated as his knowledge and skills the works for this exhibition reflect his aesthetics as alternate reality; with a result of his mistrust of traditional/established technique of painting, viewers are reminded of a stereotype to break down and/or how visual experience affects their mind – by the working materials, egg white and powdered pigment. His world is equally perplexed and surprised playing with how dark colors flow into another tonalities.

神山貴彦 : 今回の展示の中で一番の若手にあたる神山氏。油絵を専攻しつつも、既成の画法に疑問を感じていた時期を通過した神山氏が出展する作品は、創作材料が何であるか、鑑賞者へ戸惑いをもたらす絵画。またそれは、個人が潔く実在するものへの固定観念を取り払うのを可能にする世界だ。絵具の代わりに粉状の顔料と卵の白身を使用し、筆無しで制作された作品を目にするとき、鑑賞する距離によってガラリと印象が変化し、一瞬背景を土構造物のようにも、墨のようにも見せるテクニックに驚かされる。

gotoHidekado Goto installation view at exhibition / 五嶋英門「深呼吸」, 2015, video, media player, SD card, skateboard, audio speaker, accordion and mixer

Hidekado Goto – Goto’s vision is full of sensory pleasures. His aesthetics have evolved from several different disciplines including music, film and art starting his career in music in late nineties, and this installation combined sounds, video and clay creations is the program to make his keen interest in exploring sphere of human experience -especially physical and emotional effects- stand out. And it is great to see what he refers to memory and how it’s automatically shaped in our minds link to the projecting pattern of his visual image onto the wall among the installation; the image created is blurred, a little fogged and roundish with a feeling of intimacy, and his subjects – random people – are constantly in motion.

五嶋英門 : 1990年代後半よりトラックメーカーとして創作活動をする五嶋氏は、音と映像とオブジェを組み合わせたインスタレーションを出展する。映像を送るプロジェクター制作に選ばれた粘土の持つ質感とそこから作られる不揃いな形状が子どもの頃の粘土遊び体験を思い起こさせ、また、粘土づくりがトラック作りの過程をも示唆する間に、映像や、手作りの四方性スピーカーから壁に伝わる数種類の人の話し声が鑑賞者の視覚を休ませないのは明らかだ。人の身体的+心理的体験それぞれに強く関心を抱く五嶋氏。映像をやわらかい円状に投射することが「記憶がよみがえるときの形状=角がなくぼやけている」への言及という点も、注目すべき点である。

shiigiShizune Shiigi installation view at exhibition / 椎木静寧「四月(三貫清水)」, 2015, archival pigment print, 250×200 mm each

Shizune Shiigi – Shiigi is involved in the exhibition not only a participating artist but the co-curator. His latest works here are all about abstract things he’d captured while out for a walk. His subjects including an old house and landscape seen near his shelter are void of feeling; it’s a nihilistic world but has a strange beauty created by a complete silence among the optical transparency. And there’s a question like ‘what’s the essential truth contained in nothingness?’ – and ‘it’s visual experience’ is probably an answer.

椎木静寧 : 本展示のタイトル「ふれるめ」とそのコンセプトを形成するきっかけとなったのが椎木氏である。展示では、作家の最新作となる写真作品が並ぶ。自宅付近の風景、家屋など、作家が普段目にする抽象的な空間を何気なく撮影した作品・・・そこには温度や感情などの情報が淘汰された、「無」の世界が広がっている。どこまでも続くような空気の透明さと深い静寂に包まれるその世界は、神秘的な美しさとともに、各人が目で「ふれる」ときの刺激とそれが感受能力に作用する方法の関係性を鑑賞者へ問いつづける。

yamashitaMiyuki Yamashita installation view at exhibition / 山下美幸「道のりは長く、距離は儚い」, 2015, oil on canvas, 455×380 mm

Miyuki Yamashita – In previous years Yamashita divided her time between Tokyo and Shizuoka with the frequent use of Tokaido bullet train. The paintings create an intersection of her visual experience from the train ride such as the changing landscape she’d watched from the train window, abiding interest in design method applying for a pages for a fashion magazine and the scenes from her current lifestyle; having a multi-faceted approach, how she has used pigments on canvas is a sight to see including stroke and coloration and reminds viewers of a fluid motion in three dimensions.

山下美幸 : 一時期、静岡と東京間の移動に頻繁に利用していた東海道新幹線の車内から目にした光景の残像やその記憶をイメージする作品をはじめ、目や他の感覚機能が受ける刺激を表現した山下氏のペインティング。それは流動的で鮮やかな画像を映し出し、鑑賞者に光の筋が幾重にも分岐されるような感覚をもたらす。また、関心を一気にひきつける独特の色のコントラストは、雑誌ページへのイメージや日常の情景を断片的に切り取りそれらを等価に並べる手法に反映される。それはまるで、人の心模様が一定ではなく絶えず変化するということをも示唆するように感じ取れる。

-MAIKO

:: Group exhibition “Furerume / Sight Touching” is on view at Talion Gallery, located at 2-2-1 Mejiro, on the basement floor, Toshima-ku in Tokyo until Sunday the 4th of October, 2015.

:: グループ展「ふれるめ / Sight Touching」は、 タリオンギャラリーにて10月4日(日)までの会期で開催中。ギャラリー情報はこちらをご覧ください。

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

Instagram Journey

#oshichiya #celebration #7daysafterbirth #namewriting #kanji #japanesecalligraphy just picked two of our favorite kanjis for son's name & wrote on paper to celebrate the safe arrival of baby boy today🖌️ ・ お七夜にあたり、 息子の名前を書きました🖌️ #画数多いね #マミーにも難しいわこりゃ👻 ・ 娘の名前に使っている漢字のひとつ、 「空」、と息子の名前がうまく繋がらないかなと頭をひねっていたわたし 夜が更けていく時間の、深い青の空を 「藍色の空」 と呼ぶのを知って、 息子の名前に是非この字を使いたいと思いました ・ そういえば あいらが産まれた時間は午前5:58分😳 そのときの空は、藍色だったのかな? ・ ・ ・ #お七夜 #命名書 #育児記録 #ママライフ #和の文化を次世代へ #書道 #男の子 #息子 #赤ちゃんのいる生活 #4月生まれ #2018年4月
#son #newfamily #aprilbaby Now i recall one morning in October last year when I woke up from a sleep dream :: a brunette boy about 3 y.o. wearing bowtie + braces was in front of me with a big smile & asked my name, age + where I reside in. This sleep dream left me so many connotations because i'm basically a short sleeper & it's difficult for me to awaken something from sleep dreams... thus I started to expect birth to a boy😊 ・ finally my son started to explore the world! Islay, born on the 11th of April, so grateful for his safe arrival & each one of you who give me the reasons why I can enjoy my life so much💙💜💛 ・ ・ 3歳ぐらいのこげ茶の髪の男の子がフォーマルウェアに身を包んで、わたしにいろいろ質問してくる夢を見た10月のある日 基本眠りが浅く、 寝ている間に夢を見ることは殆どないわたし なので衝撃的だったこの夢のあと もしかしたら赤ちゃんは男の子かもしれないと思うようになったのでした ・ そしてついにその日はやって来た 4月11日、息子誕生 娘の名前と同じく、スコットランドの島のひとつから選んだ名前、あいら です ・ ひとりっこのわたしに新しい経験と感情を教えてくれる子供たちに、 いつも支えてくれる家族とお友達みんなに、 感謝のほかことばが見つからない日々 新しい章が始まったわたしたち、 今後ともよろしくお願いいたします 💙💜💛 ・ ・ ・ #男の子ベビー #4月生まれ #一姫二太郎 #姉弟 #2児ママ #ママライフ
Today you are #21monthsold and i am #38weekspregnant 😊 going through transitions, we now welcome the return of spring🌸💮🌷baby hasn't arrived yet but we are so ready :: ・ 娘が1歳9ヶ月、母妊娠38週を迎えた本日 #つまり年の差は1歳9ヶ月確定👩👶 ・ さて、 最近娘の語彙が、遅いながらに増えるペースが上がる日々 その中でもbaby(べびっ、べびっ、と繰り返す)は毎日お互いにとって印象的 赤ちゃんの話をすると聞こえてないふりをする、甘えたいときの娘 夜の細切れ睡眠に苛まれるわたしが 日中ソファーやダイニングテーブルで 眠気でぐったりタイムに突然入るときに べびっ、べびっ、とお腹を撫でて 励ましてくれるときの娘 自分より小さい赤ちゃんが出てくる動画に、釘付けになる娘 がんばってるんだなあ😭 まだまだ小さいけど、 1年前の桜の時期にはまだ歩いてもいなかった娘 #髪も少なかった😂 それがこんなに早く成長するとは😨 ・・・と、超親ばかだけど ここのところ毎日涙が出そうな、 (いや、出てます)わたし ・ あと数えるほどの日数でプラス1になる我が家 泣いてるばかりの母じゃだめだ~ と自分に言い聞かせながら しかしきみはいつまでお腹にいるんだろうね?👶 早くしないと葉桜になっちゃうよ と、波打つお腹に話しかけてみる ・ ・ ・ #妊娠38週 #もうすぐ2児ママ #springbaby #1歳9ヶ月 #ママライフ #育児記録 #成長記録 #イヤイヤ期 #妊婦生活 #マタニティライフ
#maternityleave #ourspringbreak #haruyasumi #mommylife 産休に入ります👶 #Repost @__maikohowellcalligraphy (@get_repost) ・・・ Thank you everyone for the wonderful year and your continuing support, our school is having spring break during April, when all social platforms in Japan come into the new transition each year, and we are scheduled to provide lesson again in the 2nd week of May🖌️💙 ・ 昨日3/20(火)をもちまして、 当教室の2017年度授業が修了いたしました 皆さまには日頃から多大なるお力添えを頂きありがとうございます。 ・ お教室の初年度でわたし自身、 方向性を模索しながら指導させていただいた日々🖌️ ・ 授業態度を叱るのにはどういう言葉を選んだらきちんと伝わるのか考えているうちに別のことがおろそかになって、 生徒さんの保護者さまから逆にお叱りを頂戴する日もありました ・ 生徒さんと一緒に わたしと教室も成長していく いつまでもそのように、伸びやかな部分を持ち続けたいと思います ・ 2018年度はGW明けの5月2週目から開講を予定しております💙 →学年が変わり、新生活に家族みんなが落ち着くころにまた書道に触れましょう、 というのがテーマです また、スケジュール、レッスン内容が 新年度は一部変更となります 詳細は追って投稿させていただきますのでどうぞよろしくお願いいたします ・ さて、春休み 私事ですがあと約3週間以内に 第2子が外の世界にやってくるようなので そろそろわたしも準備を始めます ・ 春の花があちこちで咲き始めて 外出も楽しい時期💮🌸 三寒四温の時期でもありますので 皆さまどうぞお体ご自愛ください ・ 乱文ではありますが、お礼とご報告までに😊 まいこ書道教室 ハウエル 麻衣子 ・ ・ ・ #まいこ書道教室 #2017年度 #ありがとうございます #書道教室 #習いごと #子ども書道教室 #幼児 #小学生 #川崎市宮前区 #横浜市青葉区 #鷺沼 #たまプラーザ #和の文化を次世代へ #スマイル育児 #ワーキングママ #春休み
#finalmonthofpregnancy #37weekspregnant #pregnantlifewithdaughter #1y8m #pregnantbelly #storyofmylife #masahirousami The highlight of my 2nd & last pregnant life was captured by one of my favorite Tokyo photographers, Masahiro Usami :: there are many reasons to love Masahiro's visions, my daughter seemed so excited to know how his world is created during the photoshoot and literally I was over the moon 📷 Hair : @enoeuta ついに妊娠37週、 赤ちゃんはいつ生まれてもおかしくない時期に突入 ・ 人生2回目、そして最後の妊婦生活 このたび、その集大成を わたし自身が尊敬する写真家、宇佐美雅浩さんに撮っていただく、大きなお願いをしました ・ 「麻衣子さんは以前から強い感じが似合うイメージがあるけど すかいがいるときの、 自然な肩の力が抜けるようなやわらかいエッセンスが入る感じも良いね」 ・ 2年半ぐらいぶりにお会いして こんな風に言っていただいて感慨深い そして自分が母になってから過ごしてきた場面が、 頭のなかを走馬灯のように流れていました ・ ふと気づいたら 普段はポーカーフェイスの宇佐美さんが 「すかいもママを綺麗に撮れるかな?😊」と、 ゆっくり娘にシャッターの切り方を教えてくださっていて 子供がくれるエネルギーを、また愛しく思える時間に感謝 ・ 宇佐美さんはigアカウントをお持ちではありませんが 現在3/24(金)まで市ヶ谷のミヅマアートギャラリー(mizuma-art.co.jp)で個展、 銀座のSPACE TGC(art.akibakikan.com)でグループ展、 を開催中です お時間ありましたら是非、立ち寄ってみてください😊 ・ ・ #もうすぐ2児ママ #君がわたしにくれるもの #母 #娘 #母娘 #妊婦 #マタニティフォト #妊娠37週 #妊娠生活 #宇佐美雅浩
#finalmonthofpregnancy #37weekspregnant #pregnantbelly #storyofmylife The highlight of my 2nd & last pregnant life was captured by one of my favorite Tokyo photographers, Masahiro Usami📷 there are many reasons to love his visions, and I am happy to live in this world as a woman. ついに今日から妊娠37週、 赤ちゃんはいつ生まれてもおかしくない時期に突入 ・ 人生2回目、そして最後の妊婦生活 このたび、その集大成を わたし自身が尊敬する写真家、宇佐美雅浩さんに撮っていただく、大きなお願いをしました ・ 宇佐美さんの世界観を敬愛する理由はいろいろあります その中でも 日本を始め、色々な地域が持つ歴史とそこに住み続け生きる人の本音や生々しい感情に立ち向かう宇佐美さんの作品、 その真実を追求する姿勢と温度が特にわたしには魅力的に映ります ・ わたしは妊娠から出産までの 命をかけて一喜一憂できる時間をくっきりと、 自分の歴史の1ページとして2年前とは違うかたちで残したかった 初めての妊婦生活とは何もかもが違うように思える時間のかけらたちと 子が母を強くしてくれるという証を ・ 宇佐美さんはigアカウントをお持ちではありませんが 現在3/24(金)まで市ヶ谷のミヅマアートギャラリー(mizuma-art.co.jp)で個展、 銀座のSPACE TGC(art.akibakikan.com)でグループ展、 を開催中です お時間ありましたら是非、立ち寄ってみてください😊 ・ ・ #もうすぐ2児ママ #母 #妊婦 #マタニティフォト #妊娠37週 #妊娠生活 #宇佐美雅浩
#ponytail #stillalowponytailthough #happymom #1y8m #20monthsold ・ 薄毛ちゃんの母として 娘のポニーテール姿は感無量 #まだまだ #低い位置ではありますが ・ 髪を束ねると 何だか女子感アップする 、、よね #親ばかすみません ・ さて、娘の髪型への好みは いつから出てくるのかな~💇 と妄想する昼下がり😊 ・ ・ ・ #成長記録 #育児記録 #ポニーテール #1歳8か月 #生後20か月 #娘 #髪型 #ママライフ#女の子ママ
#tb #throwback #ourmarriage #anniversary #2ndanniversary ・ 2 years ago today we registered the paper, it was raining just like today but we kept sharing the joy and happiness each other all day so that our views became much brighter :: also i was pregnant with Skye and oh I AM pregnant now again😂 ・ 本日結婚から2年の日 あれ?2年前も妊婦だったねと笑っている人1名👱 #こちらは笑えないぐらいの腰痛なんですけども #たった2年前 #でも写真若いな📸 ・ 3月9日、勝手にthank youの日と名付け 一生懸命記念日を忘れないようにするアラフォー夫婦 #やり方が昭和 #ダジャレかよ #ほんとに申し訳ないです🙏 #けど他にいい方法が見つからず ・ 20代、ひとりでいろんな開拓が楽しくて結婚した自分は思い描けなかった でも不思議、 今は子供が導いてくれる新しい発見を楽しみ、 そして 床に落ちてる金髪と黒髪を掃除する日々 ・ 飽きっぽいわたしが人生の変化をいつも楽しむことができるのは夫のおかげだと思う 相変わらず汗も涙も鼻水も足らして喧嘩したりするけど😌 いつもありがとう これからもいっしょに楽しく毎日過ごそうね ・ #2年記念日 #結婚記念日 #国際結婚 #夫婦 #もうすぐ2児ママ

Follow Maiko on Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 105 other followers

Follow MAIKO COLORS on WordPress.com
%d bloggers like this: