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Rei : Issei Suda at Akio Nagasawa Gallery

【Japanese version is below; 日本語は下にあります。】

Akio Nagasawa Gallery itself is still new to the Ginza neighborhood but surely and steadily has given a fresh chance to energize the contemporary art scene in Japan since its grand opening in November 2014. With the central focus on photography, this space is where the diverse photographers from around/outside the country come together and also serves as an art publisher to access the creative community devoted to photography; its physical form is a gallery-library fusion and has been developed to make it more efficient for anyone to explore such as holding thousands of photography books in the collection to browse anytime in the library space and curating exhibitions in the gallery space to encourage interaction between artists, their audience and new viewers. Also, each exhibition at the gallery is individually compiled to publish as book — you can enjoy and explore the works of photographers by many ways even after leaving the space.
Now, at the gallery, there’s an exhibition entitled “Rei”, the latest works of Issei Suda. Suda explores the relationship between black and white stills with the objects; dressed mannequins elegantly arrayed in the store windows on the main street in Ginza he had photographed at dawn for the past 3 years. It is a provocative expression of the idea of physical/psychosocial sexuality and a closer examination of the conscious and the unconscious acts such as drive, desire and vision, focusing on the depictions of the beauty of the female body with the choice of mannequin. The medium is frozen, but his images challenge viewers to look closely and slowly — you would be dazed by the effect of light and mannequin’s gesture exposed through a unique compositional control in his photographs; there’s a full of intensity and it is great to see how he has come to deal with the capacity of evoking a genre of beauty to bring into our contemporary visual culture.

S_Rei cover4 – (C) Issei Suda

銀座の中心にあるAkio Nagasawa Galleryは、2014年11月にオープンした、写真芸術を専門とするギャラリー。3区画に分かれた横に長いギャラリーの空間は多くの作品の展示を可能にし、鑑賞者はアーティストの世界観をじっくりと堪能できる。写真で表現方法を追求するアーティストを世代問わず日本国内外から発掘し、写真の意義について探るギャラリーが展覧会の企画・運営と並行して持つ顔が、出版社としての顔。ギャラリーでの展覧会へ足を運べない人も写真集の出版によりアーティストの世界観を体験する場所を常に持てるように、と各展覧会ごとに写真集が編集、出版される。鑑賞者、アーティスト、写真芸術の可能性や時代性への追求を持続的に相互作用させる場を提供する彼らの取り組みは、今後も見逃せない内容である。また、3区画の空間のうちの1つは出版部門のライブラリーとして、展覧会を収めた写真集ほか、膨大な量の写真にまつわる印刷物が陳列されているので、ギャラリーを訪れた際にはこのライブラリースペースでも別の角度で新たな発見を得ることができる。
さて、ギャラリーの現行の展覧会、須田一政氏最新作「Rei」は、モノクロの世界の静かさの中に官能性を探究する世界。何を媒介にして探求するか?それは、女性のマネキン。展示作品は、3年前から夜明けに撮影時間を限定し、ブティックがひしめき合う整然とした銀座の大通りのウィンドーを飾るマネキンを撮りつづけた須田氏の集大成である。固有のポージングとともにいろいろな方法で装飾されたマネキンは決して熱を持たない。しかしながら、須田氏の独特で支配感のある構図や光の使い方はマネキンや装飾物(洋服や靴)を今にも動き出しそうな躍動感と謎めいた緊張で満たす。女性の体の形状を一つの美のジャンルとして捉えるのにマネキンがモデルとして選ばれることも鮮烈である以上に、鑑賞者は自分の性的関心や視覚能力を心理的側面から深く探る機会を得るだろう。そして、本展覧会では「Rei」と並行して須田氏の最初期作品シリーズ「Early Works」の展示も行われている。こちらは、人の自然な表情や日常の何気ない風景がゆったりと、昭和時代を思い起こす温度で切り取られたシリーズ。須田氏の表現への挑戦の道筋が露呈される多角的な展示は、全く体験したことのない感覚、ずいぶん前に過ぎ去ってしまった経験で得た感覚、身近にある感覚、を細かく交互に呼び覚ます。-MAIKO

016 – (C) Issei Suda

020 – (C) Issei Suda

051 – (C) Issei Suda

Issei Suda’s solo exhibition “Rei” is on view at Akio Nagasawa Gallery, located at 4-9-5 Ginza, on the sixth floor of Ginsho Building, Chuo-ku in Tokyo until Sunday the 26th of July, 2015.

-須田一政個展「Rei」は、Akio Nagasawa Galleryにて7月26日(日)までの会期で開催中。ギャラリー情報はこちら、アーティスト情報はこちらをご覧ください。

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