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“Manda-la” at Mizuma Art Gallery : Masahiro Usami

【Japanese version is below; 日本語は下にあります。】

When I found information about Photographer Masahiro Usami’s solo exhibition at Mizuma Art Gallery, I felt the urge to check a correlation between the magnificent scale of his creations and the title of exhibition. Thus I went to see the exhibition late last month — the gallery was quiet but intense behind the heavy entrance door with a small viewing window, which was even more appealing to me.
The powerful eastern Japan earthquake in 2011 began to turn Usami’s focus from a personal subject into a giant size to emphasize ‘Japan’s cultural identity’ but he wants for his project to be more than just pictures depicting Japonism. Exploring concept of materiality, such as people, times from their past and that is coming now, and many different locations to put all together, his multi-dimensional world brings out not only cultural attribute attached to the land as to be regarded as a part of it which lead to a new awareness of cultural values in today’s society and but also individual’s view of life and death through each every counter with people he’s had for making — people’s connections, that is closely related to the Buddhist truths, draw attention to ‘relational art’ to be transformed. Here’s an example, when it comes to his piece taken in Fukushima and the people cherry blossom-viewing in the scene, it challenges the viewers to question what is inside and relevant; they, the people, put on protective gear against radiation and nuclear pointing out a threat to the Fukushima-1 plant in contrast to what the landscape of cherry blossom-viewing picnic in spring means to people across the country. The scene has so many connotations.
佐々木さんご夫妻_福島 -USAMI Masahiro
Sasaki Michinori and Sasaki Ruri, Fukushima 2013 / c-type print / (c)USAMI Masahiro, Courtesy Mizuma Art Gallery
-宇佐美雅浩
佐々木道範 佐々木るり 福島 2013 / タイプC-プリント / ©USAMI Masahiro, Courtesy Mizuma Art Gallery

Also, what remains behind his world is my primary interest in the relationship between society and the artist’s work including the people – object and audience. Upending, resonating in some way with a lot of people, dymamic, and bethinking. The relationship encourages me to pause and think about how our subliminal consciousness, actual experience and discovery of new knowledge are individually intertwined. Although details are being worked out, I got told that Usami is looking to create his collection of photography later on — his future possibilities are a must-check.
 
宇佐美雅浩氏の初個展“Manda-la”の予告を見た時、その壮大なスケールとタイトルの因果関係を知りたくなった。展示の開催される市ヶ谷のミヅマギャラリーへ足を運んだ先月末。小窓ひとつだけついた、重量のある入り口の扉。そこを開けると中には、大人のための秘密基地のような空間が広がっていた。
2011年の東日本大震災は宇佐美氏の作品に大きな変化をもたらした。日本人のアイデンティティというテーマの強調、撮影スケールの拡大。それまで作品は彼自身の個人的な部分(感覚・感情)を主題だったところから、地域の歴史・状況を踏まえ膨大な量の人々を被写体として巻き込む「リレーショナル・アート」として発展する。
たとえば、福島で撮影された、桜の下でお花見をする人々。日本の春の野外での楽しみを象徴する何気ない一場面は、放射能から身を守る防護服を着用した人々の姿により、大きく景色を変える・・・。宇佐美氏自身による入念な絵コンテのもとに撮影される作品は、まるで舞台の見せ場を切り取ったかのように、被写体となる人々をとりまく環境や状況・歴史を含めながら、写真が持つ刹那性とは逆の、膨大な時間軸を埋め込んでいる。数か月から最長で7年という年月をかけて創る作品。広島の撮影に関しては、交渉開始から半年の年月を要し、最後の3か月間は彼自身も現地に滞在し、連日現地の方々や団体との交渉を行い、ラジオ出演、SNSの駆使、また、スナックやバーを回るなど被写体探しに日々明け暮れた。
「日本らしさ」を問うこととは別格の、人間+場所+時間を結びつける宇佐美氏の日本全国プロジェクトは、被写体、そして、大掛かりな撮影を支える多くの人との出会いにより、現代の社会の中にある土地それぞれの文化的特性と意識を見事にひっぱりだし、また、人の死生観について改めて考える時間をもたらす、多次元の創作物。被写体のもつ躍動感はまるで個人個人の声のようだ。人の世のはかなさが、一期一会や縁に強いつながりを持つ思想によって息を吹き返す・・・そのためにこれだけ大勢の人を動員することの出来る宇佐美氏のエネルギーと構想に、わたしは感銘を受け、新たな視点でアートの社会への関わり方の重要性を問い直すことができる。今後、作品を写真集としてまとめる予定というこのプロジェクト。そのリリースが今から楽しみである。-MAIKO 

早志百合子 -USAMI Masahiro
Hayashi Yuriko, Hiroshima 2014 / c-type print / (c)USAMI Masahiro, Courtesy Mizuma Art Gallery
-宇佐美雅浩
早志百合子 広島 2014 / タイプC-プリント / ©USAMI Masahiro, Courtesy Mizuma Art Gallery

大塚健_秋葉原_s -USAMI Masahiro
Otsuka Ken, Akihabara, Tokyo 2013 / c-type print / (c)USAMI Masahiro, Courtesy Mizuma Art Gallery
-宇佐美雅浩
大塚健 秋葉原(東京) 2013 / タイプC-プリント / ©USAMI Masahiro, Courtesy Mizuma Art Gallery

-More info about Masahiro Usami : http://www.usamim.com/
Contact Mizuma Art Gallery for any further questions : http://mizuma-art.co.jp/top_e.php

-ミヅマアートギャラリーで開催された宇佐美雅浩氏の個展は、会期が終了しています。直接の問い合わせをご希望される際にはこちら(ギャラリー情報)までお願いいたします。
写真家、宇佐美雅浩について : http://www.usamim.com/

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